A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління освіти
Первомайської міської ради Миколаївської області

БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ – НЕВІД’ЄМНА ЧАСТИНА ОСВІТИ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Дата: 23.05.2025 15:57
Кількість переглядів: 16

Фото без описуСучасне суспільство активно рухається до створення інклюзивного середовища, де кожна людина, незалежно від фізичних чи психічних особливостей, може реалізувати свій потенціал. Однією з ключових складових цього процесу є безбар’єрність в освіті. Для осіб з особливими освітніми потребами це не просто важливий аспект, а основна умова для отримання якісної та доступної освіти.

 

 

Що таке безбар’єрність?

БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ в освіті – це створення умов, при яких люди з інвалідністю чи іншими особливостями не відчувають обмежень у доступі до знань. Це включає не тільки фізичні бар’єри, такі як відсутність пандусів чи спеціальних ліфтів, але й соціальні, психологічні та освітні перешкоди, які можуть завадити повноцінному навчанню.

ФІЗИЧНА БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ

Фізична доступність навчальних закладів – це перший крок до забезпечення рівних можливостей для всіх учнів. Це створення освітнього середовища, яке забезпечує рівний доступ для всіх учнів, незалежно від їхніх фізичних можливостей. Це означає, що всі діти, включаючи тих, хто має обмежені можливості, можуть вільно пересуватися в школі, користуватися її ресурсами та брати участь у навчальному процесі. Для осіб з обмеженими можливостями руху важливими є наявність пандусів, ліфтів, спеціально обладнаних санітарних кімнат. Також важливим аспектом є адаптація навчальних приміщень та обладнання для учнів з вадами зору або слуху – використання шрифту Брайля, аудіопідтримки, спеціальних освітніх технологій.

Основні елементи фізичної безбар'єрності в школі:

  • Доступ до будівлі та приміщень:

Це включає наявність пандусів, ліфтів, зручних вхідних груп, просторих коридорів та санітарних кімнат, розрахованих на людей з інвалідністю. 

  • Доступність навчальних занять:

Розміщення навчальних приміщень на доступних поверхах, наявність підйомок та інших засобів для пересування, а також гнучкий розклад, що враховує потреби учнів з особливими освітніми потребами. 

  • Доступність інформації:

наявність інформаційних стендів з крупним шрифтом, звукових сигналів та інших засобів для людей з порушеннями слуху та зору, а також онлайн-ресурсів, доступних для всіх. 

  • Універсальний дизайн:

Створення простору, який здатний задовольнити потреби всіх учнів, а не лише тих, хто має особливі потреби. 

  • Забезпечення безпеки:

наявність пожежних сигналізацій, що забезпечують безпеку всіх. 

Чому фізична безбар'єрність важлива:

  • Забезпечує рівні можливості:

Вона дає всім учням можливість здобувати освіту та розвиватися. 

  • Сприяє соціалізації:

Безбар'єрне середовище допомагає учням з особливими потребами інтегруватися в суспільство та відчувати себе частиною шкільного колективу. 

  • Покращує навчальний процес:

Коли учні відчувають себе комфортно та безпечно, вони можуть краще зосереджуватися на навчанні. 

  • Забезпечує безпеку:

Безбар'єрність допомагає забезпечити безпеку всіх учнів, включаючи тих, хто має особливі потреби. 

Приклади впровадження фізичної безбар'єрності в школі:

  • Пандуси та ліфти:

Наявність пандусів та ліфтів дозволяє учням з обмеженими можливостями вільно пересуватися по школі. 

  • Зручні вхідні групи:

Широкі двері, автоматичні двері та пандуси дозволяють легко входити та виходити зі школи. 

  • Зручні санітарні кімнати:

Санітарні кімнати з пандусами, ручками для ослаблених, та іншими засобами для зручності дозволяють користуватися їм зручно. 

  • Інформаційні стенди з крупним шрифтом:

Інформаційні стенди з крупним шрифтом та символами дозволяють учням з порушеннями зору та слуху отримати інформацію. 

  • Спеціалізовані кабінети:

Наявність кабінетів з обладнанням та матеріалами, які підходять для учнів з особливими потребами. 

ПСИХОЛОГІЧНА ТА СОЦІАЛЬНА БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ

Не менш важливою є психологічна безбар’єрність, яка передбачає створення атмосфери прийняття і підтримки. Для учнів з особливими освітніми потребами важливо відчувати, що вони є повноправними учасниками навчального процесу. Це вимагає толерантного ставлення з боку педагогів та однолітків, а також підготовки викладачів до роботи з такими дітьми.

Психологічна безбар'єрність означає, що:

  • Учні відчувають себе комфортно та захищено:

Школа має бути місцем, де діти можуть бути собою, не бояться помилятися та виявляти свої індивідуальні потреби. 

  • Вчитель та адміністрація надають підтримку:

Вчителі мають бути чутливими до потреб кожного учня, допомагати їм в навчанні та соціалізації. 

  • Школа має інклюзивний підхід:

Учні з особливими освітніми потребами, а також ті, хто стикається з соціальними або психологічними труднощами, мають мати доступ до відповідної підтримки та ресурсів. 

Соціальна безбар'єрність означає, що: 

  • Учні мають рівні можливості для взаємодії:

У школі має бути створено середовище, де діти можуть взаємодіяти між собою, незалежно від їхньої статі, соціального статусу, раси або релігії.

  • Школа сприяє соціалізації:

Учні мають можливість брати участь у шкільних заходах, групах, спортивних секціях та інших активностях, що сприяють їхній соціалізації.

  • Вчитель та адміністрація сприяють формуванню позитивного шкільного клімату:

Школа має бути місцем, де діти відчувають себе частиною спільноти, де їх поважають та приймають.

 

 

 

 

 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень