A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління освіти
Первомайської міської ради Миколаївської області

Як підготувати дітей з аутистичними розладами до школи

Дата: 08.02.2024 08:38
Кількість переглядів: 18

          Одна з умов ефективної інклюзії – готовність фахівця, друга – відповідна готовність дитини.

      Інклюзія дітей з розладами аутистичного спектру часто відбувається із значними труднощами, інколи і взагалі зазнає невдачі. Чому так відбувається?  Часто дітей з РАС неправильно готують до освітнього процесу, а також не створюють для них .

      Як відбувається підготовка зазвичай?  Найчастіше фахівці проводять корекційно-розвиткові заняття у форматі індивідуальних занять, що направлені на засвоєння сенсорних еталонів (колір, фігури, розмір) та розвиток мовлення. Але діти з РАС здатні засвоїти цифри, літери, геометричні фігури, кольори та, навіть, набагато більше. Але в колективі однолітків вони переважно не показують свою обізнаність, натомість часто не слухають вихователя, не виконують завдання разом із групою, часто усамітнюються і переважно роблять те, що їм подобається. Вони поводяться таким чином не тому, що «балувані, вперти», а тому, що у них не сформовано підґрунтя для навчання та розвитку.

          В роботі з такими дітьми потрібно враховувати такі особливості:

  • у них жорстка вибірковість уваги;
  • наявна аутостимуляція (стереотипні дії, якими вони себе збуджують або заспокоюють);
  • високий рівень м’язового напруження (на рівні грудини)як рефлекторна реакція на постійне стресове втручання.

        Головна мета процесу підготовки дитини з РАС до освітнього середовища закладу – це підвищення її адаптаційних можливостей.

 

Виділяються дві стратегії психолого-педагогічної допомоги:

1.Нормалізація психофізіологічного стану дитини;

2.Становлення основ її соціально-емоційного інтелекту.

 

Нормалізація психофізіологічного стану.

«Фізична невпевненість викликає у собі емоційну тривогу»

Джин Айрес, ерготерапевт

     Щоб освіта дитини з аутистичними розладами була успішною, треба починати з фундаменту, а саме з базових психомоторних навичок.

Основні завдання:

  • вирівняти м’язовий тонус;
  • звільняти від напруження;
  • сприяти досягненню гравітаційної стійкості, статичної та динамічної рівноваги, узгодженої координації на рівні тіла;
  • розвивати силу дитини, її вправність, «залученість» та витривалість.

       Всі ці завдання реалізуються за допомогою фізичних вправ та рухливої активності, які застосовує в своїй роботі, наприклад, реабілітолог ІРЦ.

      Тіло починає активно рухатися, мозок посилає рухові команди і в дитини розвивається відчуття і розуміння проявів свого тіла, його можливостей. У результаті дитина набуває необхідну у подальшому розвитку впевненість у собі на фізичному рівні.

 

 

Становлення основ соціально-емоційного інтелекту.

Головна проблема таких дітей – нерозвинені навички соціальної взаємодії.  Переважно вони не орієнтуються на людину, не насліду.ють, не відгукуються пограти разом чи подивитися книжку.

Основні завдання цього напрямку:

  • сформувати у дитини з РАС толерантне ставлення до інших людей;
  • сприяти набуттю нею позитивного досвіду в колективі однолітків;
  • взаємодіяти з дитиною так, аби вона зрозуміла, що з іншою людиною їй буде краще, ніж самій.

         Для реалізації цих завдань дуже важлива плідна співпраця фахівців та батьків. Також треба пам’ятати, що соціальні якості у дитини з Рас не можуть розвиватися тільки у взаємодії «дитина-дорослий», тобто лище під час корекційно-розвиткових занять, наприклад в ІРЦ. Соціальні якості розвиваються у дітей тільки в колективі однолітків.

     Тобто це означає, що потрібно поступово формувати здатність у такої дитини  бути поряд з іншою дитиною (наприклад, спочатку в парі, потім в трійці, а потім збільшувати групу). Саме в мікрогрупах відпрацьовувати її здатність бачити інших дітей, чути їх, відчувати, діяти по черзі, ділитися предметами та взаємодіяти.

     Заняттях, які проводить практичний психолог закладу освіти краще проводити групові, де крім дитини з Рас повинна бути присутня хоча б ще одна дитина.

 

       Краще, щоб це була дитина, якій симпатизує дитина з розладами аутистичного спектру. Але враховуючи те, що такі діти схильні до  консерватизму, умови заняття та учасників  через деякий час потрібно змінювати.

       За умови послідовної роботи  дитина з розладами аутистичного спектру починає звикати до присутності інших дітей, проявляти прихильність до зацікавленого в ній дорослого і цінувати час, проведений разом.

 

(За матеріалами доктора психологічних наук

професор кафедри спеціальної психології  Тетяни Скрипник)

 

 

Світлана Вареник

фахівець КУ «ІРЦ Первомайської міської ради»

 

 

 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень